Recenzja gry "Grand Theft Auto: Vice City"

Autor: Jakub Pierzchlewicz
20 czerwca 2005

Ocena ogólna: 10/10

Chciałbyś pochodzić po mieście lat 80? Pojeździć samochodami z tych czasów, a może byś chciał mieć własny bar lub kino i tylko patrzeć jak Ci się kasa nabija na konto? Co najważniejsze, cały czas masz kupę broni w zanadrzu, gdybyś się komuś przypadkiem nie spodobał. To i jeszcze więcej w 5-ej już teraz odsłonie GTA.

Zaczynasz kompletnie od zera. Masz na imię Tommy Vercetti i właśnie wyszedłeś z pudła, gdzie spędziłeś 15 niemiłych lat, po tym, jak Cię złapali w czasie transakcji narkotykowej. Gdy wyszedłeś z więzienia, w zamian za to, że nie wspomniałeś o tym skąd pochodzą owe narkotyki, jeden z twoich byłych szefów, Sonny Forelli, wysyła Cię na południe do Vice City. Tam jednak znowu miałeś pecha. Przy pierwszej transakcji zostajesz obrabowany przez zamaskowanych zbirów. Teraz, gdy zostałeś bez grosza przy duszy, znowu zjawia się twój szef, ale teraz chce szybkiego zwrotu kasy. Jedyną rzeczą pozostałą Tommiemu do zrobienia jest wkręcenie się do półświatka Vice City.

Starsi gracze pewnie odrazu rozpoznają, że otoczenie jest bardzo podobne do starego serialu ,,Miami Vice". Wszędzie są dziewczyny jeżdzące na wrotkach, imprezy na luksusowych jachtach, neony na każdym kroku, zapraszające do salonów, wielkie piaszczyste plaże, a na ulicach jeżdżą wielkie, luksusowe limuzyny. Czuć, że miasto żyje.

Głównym zadaniem w tej grze jest dowiedzenie się, kto Cię okradł i zemszczenie się na nim, a przy okazji odzyskanie kasy i towaru. Trzeba się ,,zaprzyjaźnić" z szefami podziemia. Aby tego dokonać należy wykonać parę misji, które pomogą Ci w stanięciu z powrotem na nogi w kwesti finansowej. Za pierwsze misje będą naprawdę małe kwoty (od $100 do $1000), ale z upływem czasu wzrosną nawet do $50 000, ale główne nagrody za wypelnienie misji wahają się pomiędzy $1500-$5000. Misje, są za to bardzo zróżnicowane. Są takie, gdzie jak zwykle trzeba kogoś ukatrupić, ale są i takie, jak na przykład skradzenie czołgu lub wybicie z helikoptera wszystkich gości na jednej z posiadłości.

Ale na co wydać te kasę. Są dwa sposoby. Pierwszy, to wydawanie pieniędzy w sklepie, ale ile można. Tu nasuwa się kolejna nowość w tej grze. Można kupować nieruchomości,takie jak mieszkania, ale można również kupować nieruchomości o charakterze finansowym. Na początku ma się stosunkowo mało pieniędzy, ale z biegiem czasu otrzymuje się ich coraz więcej i wtedy trzeba rozejrzec sie za czymś większym, na co mogłoby się wydać nasz cieżko zarobiony szmal. A jest na co wydawać. Po pierwsze, jak mówiłem, można dokupować sobie mieszkania, które mają charakter kryjówki, co tu jest nazywane lokalem. O ile w GTA 3 miałeś tylko 3 kryjówki, to tu możesz mieć ich dużo więcej. Lokale są zróżnicowane np. różnej wielkości garaże, pomieszczenia, itp. więcsą i tańsze i droższe, dzięki czemu możemy wybierać, którego potrzebujemy w danej sytuacji. Innym sposobem wydawania pieniędzy jest zakupowanie nieruchomości jak kina, salony samochodowe, bary, studia filmowe, i.t.p., które zarabiają dla Ciebie (z czasem) kupę kasy. Dzięki temu, jeśli będziesz je odwiedzał dość regularnie, nie będziesz miał żadnych problemów finansowych.

Następną bardzo ważną cechą gry jest ogromny wybór broni. Jest jej koło 3 razy więcej niż w GTA 3! Większość można zakupić w sklepie ,,Ammunition", ale po lepsze zabaweczki trzeba pójśc do zbzikowanego militarysty Phila. Broń jest podzielona na dziewięć różnych typów i z każdego można mieć przy sobie tylko jedną sztukę. W ten sposób wyeliminowuje się głuptę, jaka jest w niektórych grach, a więc możliwość noszenia przy przy sobie nawet dwudziestuparu sztuk. Pierwsza grupa, to pięści, które można wspomóc za pomocą kastetu, druga, to broń biała, jak kij baseballowy, młotek, tonfe, czy nawet piła mechaniczna, dalej trzeci typ, to broń wybuchowa, jak granaty czy koktajle Mołotowa, czwarta, to broń krótka w co wchodzą np. Colty, piąta, to strzelby, później broń półautomatyczna (np. UZI), zwykłe karabiny, snajperki, i oczywiście, jako ostatnia, broń ciężka jak wyrzutnia rakiet czy miotacz ognia.

Jak to w każdym GTA będzimy musieli czasem uciec od glin, albo gdzieś się szybko przedostać. Tu dochodzi następna rewelacja gry, a zatem samochody i MOTORY! Jeżeli uważałeś, że w GTA 3 było dużo bryk, to teraz odejdziesz od zmysłów, ponieważ tu jest ich dużo więcej. Możemy jeździć takimi samochodami jak samochody sportowe, autobusy, kabriolety, dżipy i wszytkie są stworzone na obraz wozów z lat 80. Są one również dużo bardziej dopracowane graficznie, przez co jeszcze milej się jeździ. Zmieniono również sposób niszczenia samochodów. W poprzednich częściach gry były one traktowane jako jednolita całość, a teraz można przebić oponę i wpłynie to dramatycznie na sposób jazdy. Nowością jest również sposobność do wyskakiwania z płonącegosamochodu. Zabawa wzięta wprost z najlepszych filmów akcji. Następna cześć to motory, które powróciły w wielkim stylu. Możesz teraz jeździć na motorze niemal każdego typu, począwszy od małych skuterów poprzez super szybkie motory i żużlowce, kończąc na takich klasykach jak Harley Davidson. Następną nowością, związaną z motorami, jest to, że można strzelać z nad przedniej szyby, przez co łatwiej się celuje i zarazem, często bywa ciekawiej.

Trzeba jeszcze wspomnieć o dodatkach. Po pierwsze, jest ogromna ilość misji pobocznych, które można wykonywać w dowolnej dla nas kolejności. Po drugie, jeśli w GTA 3, można było zostać policjantem, taksówkarzem, strażakiem lub medykiem, to w GTA: Vice City doszły dwie kolejne branże: rozwożenie ,,lodów" i pizzy. Za wykonanie wszystkich misji z jednej z tych prac otrzymuje sie dodatkowe bonusy np. zwiększenie życia. Można (a nawet trzeba) zbierać porozrzucane po całym Vice City paczki, które również dostarczają bonusów, a za znlezienie wszystkich (czyli 100) otrzymuje się helikopter. Nowością jest również to, że można zmieniać ubrania, które wymazują jedną policyjną gwiazdkę.

Czas przejść do stronny technicznej a minowicie do grafiki i dźwięku. Grafika jest po prostu wspaniała. Animacje postaci zostały zrobione niemal perfekcyjnie, a animacja twarzy niekiedy jeszcze lepiej. Wszystkie pojazdy takie, jak samochody, czy motorówki zostały zaprojektowane z wielką ilością detali. Takie drobne rzeczy, jak smugi światła reflektorów, czy wgniecenia po przypadkowym zahaczeniu o ścianę, jeszcze bardziej uprzyjemnia grę. Dźwięki skomponowano równie idealnie. Z radia w samochodzie lecą same przeboje gwiazd lat 80 jak Michael Jackson, Iron Maiden, Yes czy The Fixx.

Kończąc, jest to jedna z najlepszych gier na świecie. Jest ona dopracowana do najmniejszego szczególika. Twórcy gry pokazali, że można nadal robić wyśmienite gry i nie zapomnieli jak i czym zainteresować graczy.

Ocena ogólna: 10/10

Grand Theft Auto: Vice City

Gatunek gry: zręcznościowa
Wydawca polski: Cenega Poland
Wydawca oryginalny: Take2 Interactive
Data wydania polskiego: 8/2003
Data wydania oryginału: 5/2003
Dostępna platforma: PC
Systemy operacyjne: Windows 2000, Windows 98, Windows ME, Windows XP
Minimalne wymagania sprzętowe:
  • Procesor: Pentium III 1,1 GHz
  • Pamięć operacyjna: 128 MB RAM
  • Karta graficzna: Zgodna z DirectX z 32 MB RAMu
  • HDD: 950 MB
  • Karta muzyczna: zgodna z DirectX
  • Napęd: CD-ROM 8x


blog comments powered by Disqus